مقالات و تازه ها صفحه اول

شنبه, 1 ارديبهشت 1403 | Saturday, April 20, 2024





 
دسته بندی

مشاهیر حسابداری - رابرت هیستر مونت‌ گومری

تهیه کننده : سحر نجفی

زمان انتشار مطلب : دو شنبه, 20 خرداد 1398

مونت‌گومری حسابدار آمریکایی، یکی از مؤسسین بزرگ‌ترین مؤسسه‌ی حسابداری جهان امروز یعنی پرایس‌واترهاوس‌کوپرس که آن را به اختصار PWC می‌نامیم است. وی دو دوره رییس انجمن حسابداران رسمی آمریکا و مولف کتب متعددی در زمینه‌ی حسابرسی و مالیات است.

مشاهیر حسابداری - رابرت هیستر مونت‌ گومری
تولد: 21 سپتامبر سال 1872
وفات: دوم می سال 1953

مونت‌گومری مدرسه را در 14 سالگی ترک کرد تا از نظر اقتصادی به خانواده‌اش کمک کند. وی در سال 1889 در یک شرکت حسابداری در فیلادلفیا شغلی دفتری پیدا نمود که حسابداری را آن‌جا فرا گرفت و پس از هفت سال به سمت شریک آن شرکت منصوب شد. دو سال بعد این شرکت در نیویورک دفتری به مدیریت وی بنا کرد. مونت‌گومری در اوقات فراقت خود به فراگیری قانون و حقوق پرداخت و در سال 1904 شرکت حقوقی خود را تأسیس نمود و مسائل مالیاتی مشکلی را برای مشتریان خود حل و فصل نمود. در سال 1905 سردم‌دار سازمان‌دهی مجدد انجمن حسابداران رسمی آمریکا شد  مجله حسابدار را (که آن زمان با نام مجله حسابداری آمریکا شناخته می‌شد) منتشر کرد. اولی نسخه‌ی این مجله شامل استانداردهای حرفه‌ای بود. مونت‌گومری دو دوره‌ی دوساله (ابتدا در سال 1912 و بعدها در سال 1935) رییس انجمن حسابداران رسمی آمریکا بود.
این مرد بزرگ نخستین استاد حسابداری دانشگاه کلمبیا در سال 1910 بود و بانی ایجاد این رشته در این دانشگاه به شمار می‌رود. وی تا سال 1939 به تدریس خود در این دانشگاه ادامه داد.
مونت‌گومری احساس می‌کرد وجود کتابی در زمینه‌ی حسابرسی به شدت مورد نیاز است لذا در سال 1912 کتاب «حسابرسی: تئوری و عمل»  که نخستین کتاب آمریکایی در این زمینه بود را منتشر نمود. در ویرایش هفتم این کتاب، دو نویسنده‌ی دیگر نیز به او ملحق شدند و نام کتاب به «حسابرسی مونت‌گومری» تغییر یافت. پس از مرگ مونت‌گومری، ویرایش هشتم کتاب در سال 1957 توسط دو نویسنده‌ی دیگر منتشر گردید و این کتاب همچنان مجدداً انتشار می‌یابد و در حال حاضر ویرایش دوازدهم آن در بازار وجود دارد.
مونت‌گومری بیش از شصت سال، یکی از بزرگان مورد احترام حرفه محسوب می‌شد. تأثیر کارهای وی همچنان نیز در حوزه‌های حسابرسی، مالیات بر درآمد، سازمان حرفه‌ای حسابداری و آموزش حسابداری احساس می‌شود.

هفته‌ی آینده با ویلیام اندرو پیتون آشنا خواهید شد.

مجموعه آموزش های کوتاه ویدئویی

قسمت اول : شناخت و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی در سطح سازمان