مقالات و تازه ها صفحه اول

سه شنبه, 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday, April 23, 2024





 

تغییرات عمده قانونی بر سرراه شرکت های بیمه

مترجم:ستار شکری

زمان انتشار مطلب : دو شنبه, 11 آذر 1398

هیئت استاندارد های بین المللی ِ حسابداری(IASB)، از استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی(IFRS)، که به عنوان استانداردهای حسابداری بین المللی شناخته می شوند حمایت می کند. IASB که در لندن مستقر است، سازمانی مستقل است که استانداردهایش را بر مبنای نیازهای جهانی بروز رسانی می کند. این هیئت،در ماه می 2017، IFRS 17 را که در اول ژانویه 2021 اجرایی می شود تصویب کرد.برای اولین بار، استانداردها، کلیه بیمه گران جهان را ملزم به پیروی از قوانین IASB می نماید.طبق ادعای موسسه PWC،این تغییر از IFRS4 سرچشمه می گیرد و جایگزین آن می شود.این نشات گرفتن بر حسب قراردادهای بیمه است و می تواند تاثیری عمده بر متخصصان حسابداری داشته باشد-علی الخصوص افرادی که برای شرکت های چند ملیتی یا سایر کشورها کار می کنند.

تغییرات عمده قانونی بر سرراه شرکت های بیمه
تغییرات عمده قانونی بر سرراه شرکت های بیمه
ماخذ:دانشگاه مری ویل
ترجمه: ستارشکری
هیئت استاندارد های بین المللی ِ حسابداری(IASB)، از استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی(IFRS)، که به عنوان استانداردهای حسابداری بین المللی شناخته می شوند حمایت می کند. IASB که در لندن مستقر است، سازمانی مستقل است که استانداردهایش را بر مبنای نیازهای جهانی بروز رسانی می کند.
این هیئت،در ماه می 2017، IFRS 17  را که در اول ژانویه 2021 اجرایی می شود تصویب کرد.برای اولین بار، استانداردها، کلیه بیمه گران جهان را ملزم به پیروی از قوانین IASB می نماید.طبق ادعای موسسه PWC،این تغییر از IFRS4 سرچشمه می گیرد و جایگزین آن می شود.این نشات گرفتن بر حسب قراردادهای بیمه است و می تواند تاثیری عمده بر متخصصان حسابداری داشته باشد-علی الخصوص افرادی که برای شرکت های چند ملیتی یا سایر کشورها کار می کنند.
IFRS 17 می تواند بر شرکت های چند ملیتی بیمه تاثیر بگذارد
اگرچه IFRS 17 مستقیما بر ایالات متحده تاثیری ندارد اما می تواند بر متخصصان حسابداری ای که برای شرکت های آمریکایی ای کار می کنند که با سایر کشورها،مشغول به کار هستند،تاثیر گذار باشد.
بنابرگزارشی مخصوص از موسسه ارنست اند یانگ(EY)،طیف ِ IFRS 17 شامل همه انواع قراردادهای بیمه می شود از بیمه عمر و اتوموبیل گرفته تا بیمه مسکن و سلامت و همچنین بیمه اتکایی و بیمه مستقیم.
طبق گزارش EY، تغییرات ِ IFRS 17،ارائه دهندگان بیمه را ملزم به پشتیبانی از یک ترازنامه جاری می کند که بدهی های قرارداد بیمه و همچنین صورت سود را طی دوره پوشش داده شده اندازه گیری می نماید. تغییرات همچنین خواستار ِ آن هستند که شرکت های  بیمه برآورد هایی از ارزش جریان وجوه نقد آیند به غیر از سایر موارد ثبت شده ارائه دهند.
متخصصان حسابداری که احتمالا باید دستورالعمل های IFRS 17 را بیاموزند و از آنها پیروی نمایند که این شامل پیروی از کلیه قوانین IASB می شود، ممکن است قصد داشته باشند تحصیلات خود را در این زمینه ارتقاء دهند. به عنوان مثال مقطع کارشناسی ارشد در حسابداری می تواند دیدگاه های بیشتری درزمینه حسابداری ِ بین المللی و مهارت برای تعامل در خصوص ِ قراردادهای بیمه بین المللی برای متخصصان فراهم آورد.
IASB امید دارد الهام بخش ِ شفافیت در صنعت بیمه باشد
در حالی که IASB، دلایل متعددی برای توسعه IFRS 17 یافته است، شفافیت به ظنِّ قوی مهمترین آنها خواهد بود."آنجلا تَن"("Angela Tan") که برای نشریۀ "Business Insider" می نویسد گزارش داده است که IASB مدت 20 سال یا بیشتراست که نسخه ای از این تغییرات را برنامه ریزی نموده است و این که IASB قصد دارد شفافیت بیشتری را در صنعت بیمه تحکیم نماید.
متخصصان بیمه، طی ِ مصاحبه با تَن حمایت خود را از IFRS 17  ابراز نموده، از شفافیت جدید به عنوان یکی از مهمترین منفعت های بالقوه یاد نمودند."فرانچِسکو نگاری"(“Francesco Nagari”)، راهبر بخش بین المللی بیمه موسسه دیلویت، به عنوان مثال، معترف بود که IFRS 17  برای اجرا تلاش خواهد نمود اما تاکید داشت که یک "زبان بین المللی ِ حسابداری" می تواند به مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و سایر طرف های منتفع این اجازه را دهد که به شکلی کارامد تر محصولات بیمه را در سطح کشور های مختلف مورد مقایسه قرار دهند.
  “Ruj Juta” که او هم از موسسه دیلویت است، بیمه گران را ترغیب به شروع اجرای قوانین IASB در اسرع وقت می کند.Juta  پیشنهاد می کند که انتظار کشیدن تا زمانی که  تغییرات به صورت رسمی اجرایی شوند می تواند منجر به سردرگمی و اغتشاش در شرکت های بیمه شوند و این که متخصصان حسابداری ممکن است خود را فاقد امکانات مناسب برای تعامل با تقاضاهیی بیابند که به عهده شان گذارده شده اند.
سطوح چند گانه سیستم مجزا می تواند موجب کار بیشتر برای حسابداران شود
حسابدارانی که در صنعت بیمه کار می کنند ممکن است به این نتیجه برسند که الزامات ِ الزام شده از سوی IASB، هنگام ِ تقسیم پورتفو ها،مستلزم کار سنگینی است.در مقاله ای به Laura Bella  و Alice Boreman،متخصصین ِ آمار بیمهِ، این نکته شایان توجه است که ممکن است شرکت ها گزینه های ساده سازی را انتخاب کنند که برای شرایطی خاص کاربرد دارند اما آن سطوح مجزایی می تواند مسائل را پیچیده سازد.
مطابق نظرات Barella  و Boreman، IFRS 17، قوانین خاصی برای به کارگیریِ اصول ِ شناسایی و اندازه گیری برای پورتفو ها ایجاد نموده است. با این وجود نویسندگان تاکید می ورزند که شرکت های بیمه فردی[خاص] ممکن است مجبور به تقسیم پورتفوها به شکل ِ درون-سازمانی تر باشند تا پورتفوهای سود و زیان زا را جبران نمایند. تحت قوانین جدید، یک مورد موجب خنثی شدن دیگری نمی شود بنابراین حسابداران در شرکت های بیمه ممکن است با تفاوت اجزای بیشتری بین پورتفو ها و درون هر پورتفوی خاص مواجه شوند.
دیلویت پورتفو ها را به عنوان"قراردادهایی که در معرض ِ ریسک های مشابه هستند وبا هم مدیریت می شوند" تعریف می نماید. مطابق توضیحات دیلویت، هنگامی که قراردادهای داخل پورتفوی واحد ممکن است به صورت متفاوت  و مجزا و بر مبنای قوانین یا مقررات محلی گروه بندی شوند، بیمه گران هنوز هم می توانند آنها را با هم برای مقاصد شناسایی ِ یک پورتفو گروه بندی کنند.
عوامل متعدد سازنده یک مدل اندازه گیری هستند
علاوه بر مسائل مربوط به جزء-جزء بودن، که حسابداران و سایر متخصصان بیمه ممکن است با آن روبرو شوند، مدل های اندازه گیری مختلف می توانند حسابداری بیمه را پیچیده سازند. یک گزارش پی دبلیوسی حاکی از آن است که تحت IFRS 17، بیمه گران باید در هر دوره گزارشگری ازمدل اندازه گیری ِ تجویز شده استفاده نمایند."بلوک های سازنده" اندازه گیری شامل موارد زیر می شوند:
•جریانات وجوه نقد مورد تخفیف
•جریانات وجوه نقد احتمال موزون
•تعدیل ریسک
•حاشیه خدمات قراردادی(CSM)
بیمه گران همچنین باید قراردادهایشان را به سه طبقه تقسیم نمایند:
•قراردادهای دشوار
•قراردادهایی که ریسک دشوار شدن را به همراه ندارند
•قراردادهایی که به هیچ یک از طبقات بالا تعلق ندارند
ضمنا، طبق گزارش PWC، بیمه گران می توانند یک رویه حسابداری را بر مبنای نیاز های خاص شان انتخاب نمایند. بیمه گرانی که تحت چتر IASB قرار می گیرند مجبور خواهند بود اطلاعات مرتبط با قضاوت ها، ریسک ها و سایر عوامل تاثیر گذاررا که ممکن است بر الزامات بیمه شان تاثیر بگذارند افشا نمایند.PWC اعلان نموده است که IFRS 17 الزامات افشای گسترده تر و توام با جزئیات بیشتری نسبت به IFRS 4 ایجاد نموده است.
سود ها و عایدی ها ممکن است تحت IFRS 17 واضح تر شوند
علی رغم پیچیدگی هایی که ممکن است از سوی اجرای IFRS 17  بوجود بیاید، مقررات جدید همچنین می تواند منجر به میزبانی از منافع شود من جمله شفافیت بیشتر با توجه به سود ها و عایدی ها.Alun John  که برای مجله South China Morning Post  می نویسد تاکید می ورزد که با الزام نمودن بیمه گران به پیروی ازاستاندارد های IASB، گروه های متعددی از افراد ممکن است از شفافیت بیشتری برخوردار شوند هنگامی که با محصولات بیمه ای از قبیل موارد زیر مقایسه شوند:
مصرف کنندگان بیمه شده و مشتریان بالقوه: استانداردهای حسابداری بین المللی ممکن است به مصرف کنندگان کمک نمایند تصمیمات توام بااطلاعات بیشتری در خصوص خریدهای بیمه ای شان انجام دهند خصوصا هنگامی که هزینه ها بتوانند به شکلی عمده در ورای مرزها تغییر نمایند.
تحلیل گران: تحلیلگران حرفه ای بیمه مجبور نخواهند بود به یک اندازه نگران استاندارد های مختلف بین شرکت های بیمه در  مکان های مختلف دنیا باشند.
سرمایه گذاران: سرمایه گذاران پر ریسک و سایر سرمایه گذاران می توانند ازIFRS 17  برای بهبود پورتفوهایشان و انتخاب عاقلانه تر سرمایه گذاری ها استفاده کنند.
IFRS 17  تا آغاز سال 2021  اجرایی نخواهد شد، اما ممکن است متخصصان حسابداری بخواهند از اکنون مهیای آن شوند چه در ایالات متحده باشند یا خارج از آن. به دست آوردن مدرک کارشناسی ِ ارشد در حسابداری می تواند به متخصصان حسابداری کمک کند در استاندارد های حسابداری بین المللی ژرف تر شوند به خصوص در بخش بیمه.
منابع:
www.ifrs.com ،www.ey.com ،www.businesstimes.com.sg،www.theactuary.com،www.iasplus.com،www.pwc.com،www.scmp.com.
--------------------------------------پایان---------------------------------------------

مجموعه آموزش های کوتاه ویدئویی

قسمت اول : شناخت و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی در سطح سازمان