مقالات و تازه ها صفحه اول

پنج شنبه, 6 ارديبهشت 1403 | Thursday, April 25, 2024





 

IFRS17 در خاورمیانه

مترجم:ستار شکری

زمان انتشار مطلب : یک شنبه, 1 دي 1398

فشارهای قانونی با رسیدن ِ استانداردهای حسابداری ِ جدید، الزامات گزارشگری ِفزاینده، معرفی ِ رژیم های سرمایه ای ِمبتنی بر ریسک ِ پیچیده تر، کمینه الزامات سرمایه ای ِ بالاترو الزامات آمار بیمه ای ِ اجباری،و عوامل بسیار بیشتری از این دست، در حال افزایش است. این، به همراه ِ فناوری های در حال توسعه و نیاز برای خدمات رسانی به مشتریان ِ جهان دیجیتال ِ روز، بدان معناست که صنعت بیمه در نقطه عطف خود قرار دارد.

IFRS17 در خاورمیانه
امارات متحده عربی:IFRS17 در خاورمیانه:نکات اصلی برای اجرای موفقیت آمیز ِ IFRS 17 
21 ژوئن 2019
نوشته:لورا بارِلا ،پی دبلیو سی 
ترجمه با اندکی تلخیص:ستارشکری

من، طی 8 ماه گذشتهِ، با بیمه گرانی از خاورمیانه، در زمینه پروژه های اجرایی ِ IFRS 17  شان در این منطقه کار کرده ام  و همچنین آنقدربخت با من یار بوده است که فرصت شغلی جدیدی بیابم و اکنون به دوبی منتقل شده ام تا در سِمتِ متخصص خدمات(آمار) بیمه موسسه پی دبلیو سی در منطقه خاورمیانه به کار بپردازم.
دربلاگ اولم حسی را که از صنعت بیمه و پذیرشِ IFRS 17 در خاورمیانه دارم ونکات اصلی و کلیدی برای اجرای موفقیت آمیزِ IFRS 17 در آن ارائه می دهم.  
تغییر در حال فرا رسیدن است
فشارهای قانونی با رسیدن ِ استانداردهای حسابداری ِ جدید، الزامات گزارشگری ِفزاینده، معرفی ِ رژیم های سرمایه ای ِمبتنی بر ریسک ِ پیچیده تر، کمینه الزامات سرمایه ای ِ بالاترو الزامات آمار بیمه ای ِ اجباری،و عوامل بسیار بیشتری از این دست، در حال افزایش است. این، به همراه ِ فناوری های در حال توسعه و نیاز برای خدمات رسانی به مشتریان ِ جهان دیجیتال ِ روز، بدان معناست که صنعت بیمه در نقطه عطف خود قرار دارد.
تنها قدرتمندان باقی خواهند ماند
بیشتر کشورها اکنون تحت سیطره تعداد اندکی بیمه گر بزرگ و شرکت های کوچک ِ بسیار بیشتر در آخر صف هستند. با در نظر گرفتن تمام تغییراتی که در این افق قابل مشاهده است،بسیاری ازعملیات بیمه کوچکتر خیلی ساده، فاقدِ قدرت انسانی ِ افزایش ِ سرمایه،نوآوری و بقا هستند.بدون شک، شاهد ِ تحکیم در سطح بازار و افزایش در  فعالیت ِادغام و اکتساب خواهیم بود.
مشارکتِ قانونگذار 
بیشتر فعالیت ِ IFRS 17 در منطقه تا این زمان، توسط ِ قانونگذاران مورد تشویق و انجام قرار گرفته است. در حالی که این یک گام مثبت به جلو و تشویقی برای دیدن ِمشارکت از سوی قانونگذاران برای موضوعی چنین بااهمیت است، در محدوده هایی که قانونگذاران الزامات ِ IFRS 17 را شروع نکرده اند تقریبا هیچ فعالیتی توسط شرکت های بیمه انجام نگرفته است. این به علت شماری از دلایل ،مسئله ای نگران کننده است خصوصا به دلیل تاریخ اجرای 1ژانویه 2022 که دورنیست.اگر شما سال 2021 را به عنوان سالی برای گزارشگری ِ موازی تحت رژیم جاری و IFRS 17 کناربگذارید( بسیاری قانونگذاران ممکن است این را اجباری سازند و بعضی عملا این امر را انجام داده اند)، این زمانی بسیار اندک، حدود 18 ماه برای ارزیابی، طراحی واجرای الزامات جدید باقی می گذارد تا به نحوِ بهنگام از IFRS 17 پیروی کنید.
نکات اصلی و کلیدی برای اجرای موفقیت آمیزِ IFRS 17
چگونه درتعیین گزینه های صحیح برای کسب و کارتان موفق شوید و بهترین روش های برنامه ریزی و آماده شدن:
کار را به تعویق نیاندازید و از امروز شروع کنید اگر هنوز شروع نکرده اید نترسید خیلی دیر نشده است اما اکنون زمان ِ اولویت بخشیدن است.نسخه آزمایشی ِ اصلاح شده در پایان ِ ژوئن مورد انتظار است(با دوره اظهارنظر ِ 90 روزه برای پیروی پیش ازآن که استاندارد نهایی  اصلاح شده در فصل دوم 2020 ارائه شود) اما اصلاحیات مورد توافق از پیش در حوزه عمومی قابل دسترس هستند پس تا پایان ژوئن صبر نکنید یا منتظر قانونگذارتان نباشید.کار را امروز شروع کنید.
جزئیات و تاثیراتِ گسترده تر را درک کنید- این مسئله ای فراتراز یک استاندارد حسابداری جدید است و تاثیرات بسیار ژرف تر بر کسب و کار شما خواهد گذاشت-به نظر محتمل  می آید که این بزرگترین تحولی باشد که کسب و کارتان در کل زمان حیات مان با آن مواجه خواهد شد.تحصیلات و آموزش مناسب در سطح ِ کسب و کارتان برای ارتقاءِ مهارت های کلیه افراد مرتبط با حرفه مورد نیاز خواهد بود.بسیاری کسب و کار ها تنها در پی ِچگونگی ِ همسو سازی ِ برنامه ها برای اطلاعات و سیستم ها نیستند بلکه همچنین این که چگونه تیم های ریسک، تامین مالی و (آمارِ)بیمه نیاز دارند به شکلی تنگاتنگ تر با یکدیگر تعامل داشته باشند.نیاز برای یک رویکرد هماهنگ تر با تقاضای فزاینده قانونی افزایش می یابد که این به نوبه خود فشار بر سیستم ها و پرسنل کلیدی را تشدید خواهد نمود.ساختارِ راهبری ِ برنامه تان را مستقرسازید-شما نیاز به یک هدف واضح و عمومی برای اجرای IFRS17 تان دارید که همه افراد سازمانتان بتوانند آن را درک کنند. این بدان معنااست که شما به نقش های به وضوح تعریف شده مسئولیت ها و جریانات کاری ِ واضح نیازدارید.به افرادی نیاز دارید که به اطلاعات صحیح برای اتخاذ تصمیمات صحیح در زمان صحیح مجهزند و برنامه IFRS 17 شما را در مسیر خود نگاه می دارند.همچنین،به عنوان بخشی از ساختار راهبری برنامه تان نیاز خواهید داشت اصول ِدیدگاه، طیف و طرح تان را تعریف نمایید.-مثلا این که آیا  IFRS 17  بخشی از یک برنامه تحول ِ مالی گسترده تر است یا صرفا ارتقاءِ ERP(برنامه ریزی ِ یکپارچه منابع سازمانی) یا این که آیا می خواهید IFRS 17 را با حداقل پیروی بپذیرید.
تلاش مورد نیاز را دست کم نگیرید-نوع محصولاتی که می نویسید مدل های حسابداری را و گزینه های در دسترس را تعیین خواهد کرد که به نوبه خود بر تاثیر مالی و عملیاتی ِ مورد انتظار تاثیر خواهد گذاشت. در حالی که منصفانه است اگر بگوییم که بسیاری از بیمه گران در سطح منطقه قادر خواهند بود مدل اندازه گیری ساده شده را به کار گیرند(رویکرد تخصیص حق بیمه یا PAA)، باز هم تخفیف و تعدیل ریسک مورد نیاز خواهد بود  واین تازه به غیر از امتحان کامل صورت های مالی تان خواهد بود. بنابراین در دام این فکر که PAA آسان خواهد بود نیافتید.برای طراحی،ساختن، آزمودن و اجرای مدل سازی کلیدی و زیرساخت گزارشگری و همچنین اصلاحات چند وقت یکبار زمان کافی تخصیص دهید.
پیش از اتخاذ تصمیمات مهم، در خصوص نیازهایتان شفاف سازی نمایید-بسیار شده است که با بیمه گرانی روبرو شده ام که می خواهند برنامه اجرای IFRS 17 شان را با انتخاب ِ نرم افزار جدیدی برای محاسبات لازم برای IFRS 17،شروع کنند. از دیدگاه من این امر اغلب منجر به یک نرم افزار یا راه حل جدید می شود که الزامات اجرای خودتان را دیکته می کند-در حالی که باید طور دیگری باشد. هر راه حل فروشنده ای متفاوت است و هر بیمه گری هم متفاوت است.-نیاز دارید مناسب ترین راه حل را برای نیازهای خودتان انتخاب کنید(که ممکن است منجر به یک خود سازی شود).به عنوان یک هشدار دیگر باید گفت فروشندگان ِفناوری ِ محلی در خاورمیانه در مراحل اولیه ایجاد راه حل های IFRS 17  شان هستند و فروشندگان بزرگتر با راه حل های اولیه حضور کمرنگ تری در منطقه دارند. بنابراین تصمیم های عجولانه ای نگیرید که بعدا موجب پشیمانی شود در عوض ابتدا تاثیرات کلیدی بر کسب و کارتان را درک کنید تا بدانید از راه حل خود چه می خواهید.
تیم چند رشته ای مناسب خود را شناسایی و با دقت برنامه ریزی کنید-مطمئن شوید تیم درست را دارید و این که هر شکاف مهارتی ای را مورد رسیدگی قرار می دهید-تقاضا برای منابع برخوردار از مهارت تنها افزایش خواهند یافت و مسلما شما نمی خواهید از این قافله عقب باشید. از فرصت برای برنامه ریزی پیرامون سرمایه گذاری های لازم در سیستم ها و اطلاعات و این که این چطور می تواند با هر سیستم کلی و ارتقاءِ فرایند که برنامه ریزی کرده اید همسو شود.سیستم های جاری یا سیستم های برنامه ریزی شده برای ارتقاء یا برنامه های جمع آوری اطلاعات جدید یا فرایند های ذخیره سازی باید الزامات ِمورد انتظار ِ IFRS 17 را شامل شوند. این مسئله در اصل می باید ازتلاش دوبرابر یا سایر نارسایی ها جلوگیری کند.
-------------------------------------------------پایان---------------------------------------------


مجموعه آموزش های کوتاه ویدئویی

قسمت اول : شناخت و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی در سطح سازمان