مقالات و تازه ها صفحه اول

چهار شنبه, 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday, April 24, 2024





 
دسته بندی

سود سهام 542 میلیون پوندی مسئول اجرایی ارشد فررو و انتقاد شدید به دلیل بدهی مالیاتی شرکت

ترجمۀ:ستار شکری

زمان انتشار مطلب : یک شنبه, 24 فروردين 1399

این مقاله در مورد شرکتی است که علی رغم فروش 419 میلیون پوندی شکلات در بریتانیا تنها 110000 پوند مالیات در انگلستان پرداخت نموده است.

سود سهام 542 میلیون پوندی مسئول اجرایی ارشد فررو  و انتقاد شدید به دلیل بدهی مالیاتی شرکت
سود سهام 542 میلیون پوندی مسئول اجرایی ارشد فررو  و انتقاد شدید به دلیل بدهی مالیاتی شرکت
نوشتۀ:روپرت نییت ولث 
ماخذ:تارگاه گاردین 
24 ژانویۀ 2020
موسسۀ حسابرسی هوشیار ممیز
ترجمۀ:ستار شکری
این مقاله در مورد شرکتی است که علی رغم فروش 419 میلیون پوندی شکلات در بریتانیا تنها 110000 پوند مالیات در انگلستان پرداخت نموده است.
"جیووانی فررو" ،فرزند کوچک اما مشهورِ امپراطوری شکلات ایتالیا که سازندۀ "Kinder Surprise”،"Nutella"، و"Ferrero Rocher" است به خودش و خانواده اش سود سهام 642 میلیون یورویی(542 میلیون پوندی) در یکی از بزرگترین روزهای پرداخت اروپا تا این لحظه پرداخت می کند.
این مبلغ سود سهام  هنگفت سالیانه در حالی پرداخت می شود که این شرکت در سال گذشته تنها 110000 پوند مالیات در انگلستان پرداخت نموده است در حالی که 419میلیون پوند شکلات و اسنک های دیگر در بریتانیا به فروش رسانده است.
فررو که ثروتمند ترین شخص در ایتالیا با ثروت 29 میلیارد یورو(24 میلیارد پوند) است،طی دهه ای که گذشت به خود و خانواده اش 2 میلیارد یورو سود سهام رسانده است.طی همین دوره، شرکت که صاحب برند "TicTacs " و برند 109 سالۀ انگلیسیِ “Thornton’s”، نیز هست،کمتر از 500000 پوند مالیات به انگلستان پرداخت نموده است.
متخصصان مالیاتی وی را متهم به ساختاربندیِ کسب و کارش "به شیوه ای پیچیده" نموده است تا کمترین مبلغ مالیات ممکن را بپردازد. سال گذشته کسب و کار انگلستان،334 میلیون پوند"هزینۀ فروش" به شرکت هولدینگ فررو در لوکزامبورگ با مالیات پایینش پرداخت کرده است.این مسئله منجر شد به این که شرکت سود پیش از مالیات 9.7 میلیون پوندی کند و موسسه تنها 110000 پوندمالیات در انگلستان پرداخت.
Ferrero UK، می گوید که آنقدر پول در طی سال هااز دست داده بوده است که سران های مالیاتی استفاده نشده به مبلغ 22.5 میلیون پوند را برای در دسترس بودن برای جبران سود های آینده ذخیره کرده بوده است".
"رابرت لیچ" ،حسابدار مالیاتی در این باره می گوید" به نظر می رسد Ferrero Rocher در حال انتقال سودهایش به ورای مرزها است تا بدهی مالیاتی اش را در بریتانیا کم کند.این شرکت سود هایش را به لوکزامبورگ و بعد به موناکو می فرستد که مالیاتی در آنجا وجود ندارد.
"حساب های شرکت انگلیسی نشان می دهد که فررو حتی یک بار هم طی این سالیان به ورشکستگی نزدیک نشده است.هیچ شرکت مادری، شرکت کوچکتری را که در حال ضرر باشد سالی پس از دیگری نگاه نمی دارد،واقعیتی Ferrero Group این کار را انجام می دهد در عمل، پذیرفتن این نکته است که این شرکت در حال "صدور سود هایش" است.
"اصلا و اصولا ما با فندقی سروکارداریم که در بسته بندی های فانتزی پیچیده شده اند-این فرایند قاعدتا نباید هزینۀ چندانی دربرداشته باشد.بنابراین سئوال من از این شرکت این است: چه چیزی است که 334 میلیون پوند هزینه در بر دارد؟من از جییووانی فررو می پرسم اگر در انگلستان سود زیادی نمی کنید چرا همچنان در حال فروختن شکلات در این کشور هستید؟"

"رِیچل ریوز"  ،نمایندۀ حزب کارگر انگلستان درپارلمان این کشور که امید دارد مجددا به عنوان ریاست کمیته منتخب کسب و کار مجلس عوام برگزیده شود می گوید که دولت باید برای جلوگیری از استفاده از" تدارکات مبهم مالیاتی" برای فریب دادن ِپرداخت کنندۀ مالیات در این امر دخالت کند.
"قوانین برای شرکت هایی از قبیل فررو روشر و شرکت های دیگر ساده است:مالیات به محض دریافت عایدی باید پرداخت شود.اگر عایدی در انگلستان دریافت می شود مالیاتش باید به خزانه داری برود تا به تامین مالی ِ خدماتی از قبیل آموزش و بهداشت که این شرکت ها بر مبنایشان استوار هستند کمک شود".
"دولت نباید دست روی دست بگذارد و باید جلوی موسساتی را که  عایدی های مالیاتی انگلستان را به مقاصد خارجی می فرستند بگیرد".
"کسب و کار بریتانیا با کسادی روبروست.نیاز حیاتی ما بازرسی و شفافیت بسیار بیشتردر زمینۀ ساختارهای مالیاتی ِبسیار پیچیدۀ این شرکت ها است. در حال حاضربازندگان اصلی تحت سیستم جاری پرداخت کنندگان مالیات بریتانیایی هستند در حالی که پیروز های میدان، شرکت های بزرگی می باشند که سودشان، حقوق هیئت مدیرۀ شان و سود سهامشان به دلیل تدارکات مالیاتی کاملا زیر سئوال بیشتر و بیشتر می شود.
جییووانی فررو، 55 ساله ،رئیس اجرایی ِ Ferrero Group و نوۀ پییترو فررو  - که شرکت را در سال 1946 در یک شیرینی فروشی کوچک در Alba در شمال غربی ایتالیا بنیان نهاد-این سود سهام بالا را پس از رکورد سال گذشتۀ شرکت به مبلغ 928 میلیون یورو،تصویب کرد.
به گزارش بلومبرگ،سود سهام یاد شده، به دفتر مدیریت سرمایه خصوصی فامیلیِ فررو(FEDESA) در موناکو پرداخت می شود.یکی از سخنگویان ِ شرکت و فامیل از اظهارنظر امتناع نمودند.
Ferrero Group،کلا توسط این خانواده اداره می شود اما شرکت از شفاف سازی در زمینۀ این که چه مقدار از شرکت تحت مالکیتِ کدام عضو خانواده است امتناع کرد.پرداخت های سودهای سهام این خانواده را در رده بندیِ ثروت جهانی  بالا برده است و در سال 2008 ازخانواده غول رسانه، سیلویو برلوسکونی گوی سبقت ربودند و مبدل به ثروتمندترین خانواده در ایتالیا شدند.برلوسکونی به ردۀ چهارمین خانوادۀ ثروتمندِ ایتالیا با ثروت 7.4 میلیارد یورویی سقوط  کرد.
طبق برآورد های محاسبه شده توسط فهرست میلیاردر های بلومبرگ،جییووانی فررو ثروتمندترین شخص ایتالیا و بیست و هفتمین شخص ثروتمند دنیا است که مابین "فیل نایت:Phil Night"،بنیان گذارِ نایکی(Nike) و بنیانگذارِ Tesla یعنی اِلون ماسک قرار دارد.
او به عنوان رئیس اجرایی ارشد مادون از برادرش پییترو فرروی کوچک پس از مرگ پدرشان یعنی میشل فررو در موناکو در سال 2015 سبقت گرفت.پییترو،وارثِ منتخب، در اثر حملۀ قلبی در سال 2011 هنگام دوچرخه سواری در آفریقای جنوبی فوت شد و جییووانی را به عنوان تنها رئیس اجرایی ارشد تنها گذاشت.او در سال 2017 رئیس اجرایی ِ این شرکت شد.
میشل فررو، معروف به سرکاررفتن با هلی کوپتر از ویلایش در مونت کارلو به مقر شرکتش در آلبا، پیدمون (Piedmont)بود.
------------------------------------------------------پایان----------------------------------------




بیشتر بخوانید
مجموعه آموزش های کوتاه ویدئویی

قسمت اول : شناخت و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی در سطح سازمان