دسته بندی
علمی

افزایش مهارت : هنر گفتگو برای حل اختلاف

نوشته : لاوری هولمز ، مترجم : ستار شکری

زمان انتشار مطلب : شنبه, 25 اسفند 1397

ارتباطات برای مدیریت بهینه

افزایش مهارت : هنر گفتگو برای حل اختلاف
ارتباطات برای مدیریت بهینه
وقتی «مری الِن جنوویز» ، مدیر عامل بخش عملیات اروپا در «ایت بای ایت» ، متخصص ارتباطات ابری و ارتباط با مشتریان در حال شکل بخشیدن به حرفه اش در موقعیت های بخش های مالی و شرکت های فناوری بود، مهارت گفتگو برای حال اختلاف را اکتساب کرد.
این آمریکایی که طبق عادت ،با سرعت صحبت می کند و متولد ِبرانکس(Bronx) و تربیت شده در نیوجرسی(New Jersey) است اظهار می کند که در مقاطع حساسِ حرفه اش قادر بوده با قدرت تمام با افراد جای جای کسب و کار های متفاوتی که به آنها اشتغال داشته است از طریق بهینه سازیِ نقش های شراکتی کاری به توافق برسد.در عین حال وی توانسته بود در زندگی شخصی خودش، در مراحل مختلف، امتیازات مناسبی را تامین نماید.
پس از ۱۱ سال کار در «شرکت جنرال سیگنال» ، سِمتش به کنترلگریِ تجارت تجهیزات نیمه رساناهای گروه ختم شد اما وقتی این سمتش به پایان رسید خواستار بازگشت به کالیفرنیا شد چون قرار بود ازدواج کند. «این قدر زرنگ بودم که با هنر گفتگویم مساله برگشتن به کالیفرنیا را برایشان جابیندازم».
پس از بازگشت به ایالات متحده، در اراﺋه دهنده خدمات محلیِ «تریمبِل نویگیشن» ،مشغول به کار و به سِمتِ مسﺋول مالی ارشد،گماشته شد؛ این، پیش از آن بود که به شرکتِ «ساوی تکنالاجی» ، جایی که ساعت های متمادی که مناسب زندگی خانوادگی بود را صرف گفتگو می کرد. هنگامی که «لاکهید مارتین» ، غولِ دفاع، ساوی را به تصرف خود در آورد،او توانست به صورت پاره وقت به کار خود ادامه دهد اکنون، او در یک سِمتِ تجاری ایفای نقش می کند جایی که مهارت های گفتگویش به شکل تمام و کمال مورد استفاده قرار می گیرند [و مفید واقع می شوند].
ارتقاءِ شغلیِ «جِنوویز» پرده از نیاز روز افزون برای ارتقاءِ مهارت های گفتگوی رﯟسای مالی بر می دارد علی الخصوص حینی که در یک سازمان ارتقاء می یابند چه هنگامی که با یک واحد خارجی معامله می کند چه هنگامی که باید یک اراﺋﮥ دشوار به هیات مدیرﮦ را عهدﮦ دار باشد. شاید هم این امر در شکل دهیِ مجدد به یک نقش برای تامین کار/تعادل در زندگی بهتر باشد.

مطالب مرتبط

ارتقاءِ مهارت : راهبرِ با اعتماد به نفس شدن
چرا اینقدر برای رﯟسای مالی ارشد اهمیت دارد که با اعتماد به نفس باشند متخصصان برای راهبریِ با اقتدار، راهنمایی ارائه می دهند.
ارتقاءِ مهارت : رﺋیس مالی ارشد و بزرگ
در دنیایی با تغییرات سریع، راهبران مالی باید برای از پسِ موارد مختلف برآمدن، از لحاظ ذهنی انعطاف پذیر باشند. متخصصان در خصوص چرایی و چگونگیِ این امر توضیح می دهند.
«سایمون هورتون»، ، نویسندﮦ کتاب «راهنمای گفتگو برای راهبران» ، می گوید به صورت نوعی، همیشه موقعیتی وجود دارد که متخصصان مالی می رسند و درآن از طیفی از مهارت های فنی برخوردارند اما برای رسیدن به مرحله بعد نیازمند ارتقاءِ مهارت های گفتگو هستند.
او می گوید:«آنها به دلایل مختلفی خود را در موقعیت هایی که بسیار بیشتر به مهارت های گفتگو در آنها نیاز است خواهند یافت که ممکن است خود را خارج از ژرفای همیشگی و مورد نیاز خود بیابند».
اهمیت گفتگو
دکتر مویرا بِیلی از مدرسه کسب و کارِ«ابِردین» ،در دانشگاهِ «رابرت گوردون» ، می گوید شماری از دلایل برای مهم بودنِ توسعه مهارت های گفتگو در محیط کسب و کار معاصر وجود دارد. اولین دلیلِ آن عبارتست از این که گفتگو یکی از مهارت های قابل انتقال یا «قابل حملی» است که
که امروزه همه باید برای شروعِ یک شغل در کسب و کار باید از آن برخوردار باشند.
« انتظار می رود وارد شوندگان به دانشگاه از طیف وسیع تر و گوناگون تری دانش و مهارت به نسبت سطح سنتی آن برخوردار باشند.دانش فنی وعملی دیگر کافی نیست.سایر مهارت های قابل انتقال عبارتند از حل مساله، تصمیم گیری تفکرِ انتقادی و کارتیمی.»
«دوم آن که اغلب اوقات، موفقیتِ شخص از طریقِ ایجاد ارزش برای سازمان، بسته به تواناییِ گفتگو است چه از لحاظ اکتسابِ منابع،خرید و فروش از طرف سازمان، حل مساله یا تضمینِ این که یک عضو تیم یا زیردست ، کاری را درست انجام دهد.سوم، آن که گفتگواغلب به عنوان کارامدترین روش حل اختلافات است که عنصری از محیط نوین کسب و کار می باشد.»
او می گوید تاکید کمتری بر دانش فنی و عملی وجود دارد به خصوص حینی که فرد در حال بالا رفتن از نردبان ترقی است بلکه بیشتر تمرکز برراهبری، نمایندگی، هنر گوش سپردن و گفتگو است.
« بنابراین برای افرادی که مسیر رو به بالای شغلی را طی می کنند لازم است تضمین نمایند که به صورت مستمر مهارت هایی از قبیلِ گفتگو را بهبود و توسعه دهند.می توان گفت که مساله بسیار مهم تر برای بیشتر متخصصان ارشد، درک این مساله است که گفتگو مستلزم تعامل است و این که گفتگوهای خوب می توانند روابط بهتر و اراﺋﮥ راه حل های بادوام و با کیفیت به جای ضعیف و کوتاه مدت که نیاز های هیچ طرفی را برآورده نمی نماید، تا حد زیادی به موفقیت در کسب و کار کمک نمایند.
دکتر بِیلی اضافه کرد«آنها همچنین می توانند به متخصصان کمک نمایند از مساﺋل و مناقشات آینده اجتناب نمایند و طرفین را مجددا راضی و آماده برای کسب و کار نمودن با یکدیگرکنند یعنی چیزی که برای هر کسی که مسیر شغلی اش را طی می کند، حاﺋز امتیازاست.»
ساختنِ گفتگو کننده
دکتر بیلی می گوید«بی گمان، تربیتِ یک شخص برای گفتگو کننده بهتر شدن امری امکان پذیر است علی رغم این واقعیت که باور عموم این است که گفتگوکنندگان ایجاد می شوند و گفتگو کننده به دنیا نمی آیند.اما او اظهار می دارد که اگر چه بعضی افراد و فرهنگ ها از یک غریزه طبیعی برای گفتگو برخوردارند، این امر همچنان مساله ای رعب آور و دشوار است.
او می گوید«شماری ابزارها، فنون، و چارچوب هایی وجود دارد که می توانند آموخته و به کار گرفته شوند تا فرد، گفتگو کننده بهتری شود».
«برخوردار بودن از رویکردی توݴم با برنامه ریزیِ ژرف و تاکتیک های کارامد می تواند برونداد را به نحوی معتنابه بهینه سازد. برای آن که یک گفتگوگرِ موفق باشیم نیاز است تکنیک ها و تاکتیک ها آموخته شوند، اجرا و ظریف کاریِ شخصیِ آنها باید مورد ممارست قرار گیرد تا تواناییِ فرد برای معامله موفقیت آمیز و اخلاقی در هر موقعیتی ارتقاء یابد. نیاز است در گفتگو، در برابرِگرایش طبیعی به موکد بودن، رقابتی بودن،انعطاف پذیر بودن، و گرایش به اجتناب ازمناقشه محافظت به عمل آید.
«ممکن است کاملا قابل قبول به نظر برسد که با تمام قوا یک فروشنده اتوموبیل را که تنها یک رابطه کوتاه مدت متصور است، به حالت شکست خورده خرد کرد، اما هنگامی که پای گفتگو با یک عرضه کننده بلند مدت یا شریک کاری در میان باشد، عواقبِ «خرد کردنشان» باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. گفتگو را می توان به عنوان یک بازی در نظر گرفت که در آن هر طرف سعی در شکست طرف مقابل از طریق زرنگ تر بودن یا بهتر مانور دادن شکست دهد و خود عمل بازی می تواند انگیزه قدرتمندی در گفتگو ها باشد. با این حال همه این موارد می تواند از طریق آموزش کارامد و ادامه به توسعه حرفه ای مورد بررسی قرار گیرد»
سایمون هورتون که برای بیش از یک دهه هنر گفتگو را تعلیم داده است، مشتمل بر تدریسِ مذاکره«گروگانی» .
او می گوید اگر راهبران مالی به دنبال گرفتن موافقت در یک بحث داخلی باشند، به مهارت های بالا و ورای توانایی هایشان در زمینه اعداد و ارقام نیاز خواهند داشت. او می گوید«بنابراین این مهارت ها برای دستیابی به برونداد مورد نظرتان در هر زمینه ای که افراد دیگر حضور داشته باشند و تقریبا هر چیزی که افراد دیگر در آن حضور داشته باشند مورد نیاز خواهند بود».
هورتون که کارش را در مشاوره مدیریتی «کپجِمینی» شروع کرد و سپس ۱۲ سال به عنوان مشاور در بانکداری گذراند می گوید:«حسابداران زیادی این مساله را تجربه کرده اند که وقتی در یک موقعیت مدیریتی قرار می گیرند ممکن است ناگهان احساس خلاء کنند. آنها احتمالا باید بر مبنای مهارت های فنی شان ارتقاءِ شغلی پیدا می کردند اما مدیریت مستلزم مجموعه مهارت های کاملا متفاوتی است.»
هورتون اکنون،مربی ارشد در شرکت مشاوره ایِ Negotiation Mastery است.
...ادامه دارد...
منبعKPMG
تگ ها