مقالات و تازه ها صفحه اول

جمعه, 7 ارديبهشت 1403 | Friday, April 26, 2024





 

آثار شیوع ویروس کرونا بر صنعت حسابرسی

گردآوری:زهراکثیری

زمان انتشار مطلب : چهار شنبه, 6 فروردين 1399

شیوع ویروس کرونا COVID-19 موجب ایجاد اختلال در بازارهای جهانی شده است . این اختلال بر صنایع و بخش های نفتی و غیر نفتی به ویژه صنعت گردشگری ، تجارت ، هتلداری ، خرده فروشی ، حمل و نقل و خطوط هوایی در سراسر جهان اثر گذاشته است . این چالش در هیچ زمانی مشابه وضعیتی که هم اکنون ویروس کرونا ایجاد کرده ، به یک موضوع مهم وکلان اقتصادی تبدیل نشده است . بنابراین ، زمان آن رسیده که تأثیر Covid-19 بر صنعت حسابرسی را تحلیل کنیم. بر اساس گزارش مراجع حرفه ای کشور امارات متحده عربی ، بسیاری از مشتریان و مراجعان حسابرسان مستقل مراجعه ی حضوری انها به محل شرکتها را ممنوع کرده واز آنها خواسته اند تا روش کار خود را به دورکاری تغییر دهند.

آثار شیوع ویروس کرونا بر صنعت حسابرسی
آثار شیوع ویروس کرونا بر صنعت حسابرسی
گردآوری:زهرا کثیری
شیوع ویروس کرونا COVID-19  موجب ایجاد اختلال در بازارهای جهانی شده است . این اختلال بر صنایع  و بخش های نفتی و غیر نفتی به ویژه صنعت گردشگری ، تجارت ، هتلداری ، خرده فروشی ، حمل و نقل و خطوط هوایی در سراسر جهان اثر گذاشته است . این چالش در هیچ زمانی مشابه وضعیتی که هم اکنون ویروس کرونا  ایجاد کرده ، به یک موضوع  مهم  وکلان اقتصادی تبدیل نشده است . بنابراین ، زمان آن رسیده  که تأثیر Covid-19 بر صنعت حسابرسی را تحلیل کنیم.  بر اساس گزارش مراجع حرفه ای  کشور امارات متحده عربی ،  بسیاری از مشتریان و مراجعان  حسابرسان مستقل  مراجعه ی حضوری انها  به محل شرکتها را ممنوع  کرده واز آنها خواسته اند تا روش کار خود را به دورکاری تغییر دهند. 
حسابرسان بایستی به ریسکهای مهم ناشی از شیوع ویروس کرونا توجه کنند :
حسابرسان بایستی از تاثیر ریسکها  ناشی از شیوع ویروس کرونا بر صورتهای مالی واحد مورد رسیدگی خود آگاهی داشته باشند ، حتی اگر ابهام و عدم اطمینان قابل ملاحظه  ای بر اندازه گیری دامنه و آثار ریسکهای ناشی از همه گیری شیوع ویروس کرونا حاکم باشد. این ریسکها به شرح  زیر است:
1) ارزیابی دارایی های مالی
شیوع ویروس کرونا می تواند ریسک اندازه گیری دارایی های مالی را بالا ببرد . موسسات حسابرسی و شرکتها  باید اختلال عمده در اندازه گیری و ارزیابی دارایی های مالی واحد های مورد رسیدگی خود را در نظر بگیرند،زیرا دارایی های مالی  که به ارزش منصفانه اندازه گیری و در ترازنامه گزارش می شود، ممکن است در برگیرنده ی زیانهای تحقق نیافته و غیر واقعی باشد.
2) ریسکهای اعتباری ونقدینگی
اگر چه قضاوت در این مورد که زیانهای احتمالی ناشی از ویروس کرونا می تواند سلامت مالی شرکت یا مشتریان شرکت را به خطر اندازد ،زود است با این وجود ، در صورت طولانی شدن مدت زمان همه گیری این ویروس،شرکت ممکن است با مشکلات مالی مواجه شود و این موضوع منجر به افزایش ریسک اعتباری و در نتیجه نکول و عدم ایفای تعهدات مشتریان شرکت گردد. بنابراین ،حسابرسان در نظر داشته باشند که اگر اثرات ناشی از ویروس کرونا سنگین شود شرکت ممکن است با بدهکاران مشکوک الوصول بیماری مواجه شود و جریان نقدی عملیات شرکت تحت تاثیر قرار گیرد.
3)رویدادهای بعدی 
حسابرسان باید اطمینان حاصل کنند که مشتریان خود که دارای عملیات عمده مانند کارخانه یا تجارت درکشور چین هستند ،مشمول افشای رویدادها و وقایع  بعدی(وقایع بعد از تاریخ ترازنامه) در صورتهای مالی سالانه یا صورتهای مالی میان دوره ای می باشند. این افشا به این دلیل ضرورت دارد که حوادث و رویدادهای مربوط به شیوع  ونقطه ی اوج این ویروس هر روز در حال تکامل است . 
4) تأخیردرارائه گزارشهای حسابرسی
در صورت گسترش و تأثیر شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا ، خطر تاخیر در ارائه گزارشهای حسابرسی قابل پیش بینی است .همچنین ممکن است محدودیت های بیشتری درمسافرت ها ی حسابرسان  ایجاد شود که به طور بالقوه موجب اختلال درانجام بموقع کار حسابرسی شود.. شرکتهایی که باید گزارش حسابرسی را به موقع ارائه دهند ،در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا ،ممکن است  حسابرسان  انها با مشکل تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی مواجه شوند. اگر حسابرسان نتوانند اقدامات جایگزین یا روشهای دیگر حسابرسی را در دستورالعمل ها و برنامه های حسابرسی خود  انجام دهند،اجرای حسابرسی با خطرمواجه خواهد شد. سازمان بورس و اوراق بهادار در انگلستان و امریکا و همچنین هیاتهای حسابداری ،حسابرسان را در مورد بازدید از محل مشتریان معاف کرده اند و به آنها اجازه داده اند که حسابرسی را در محل دفتر خود انجام دهند.

دریافت فایل پیوست

مجموعه آموزش های کوتاه ویدئویی

قسمت اول : شناخت و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی در سطح سازمان