مقالات و تازه ها صفحه اول

دو شنبه, 2 ارديبهشت 98 | Monday, April 22, 2019





 

آموزش

تأثیر نوع موسسه حسابرسی، هزینه حسابرسی و نوع اظهارنظر حسابرس بر بهبود کیفیت افشای اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تهیه کننده : محمدعلی جابری | شنبه, 31 فروردين 98

امروزه با توجه به فضای رقابتی و تغییر شرایط کسب وکار، مهم ترین موضوع برای شرکتها، اعتبار و سطح مقبولیت آنها میباشد.

سوالات متداول درباره ایجاد و عملیات حسابرسی داخلی موثر - بخش دوم

تهیه کننده : دکتر حسین کثیری | چهار شنبه, 21 فروردين 98

این پرسش و پاسخها تنها برای اطلاعات عمومی ارایه شده‌ است و قصد ندارد که یک تحلیل و یا مشاوره حقوقی باشد. شرکت‌ها باید به دنبال مشاوره حقوقی و مشاوران مناسب برای مشاوره در خصوص سوالات خاص مرتبط به شرایط منحصر به فرد خود باشند.

آموزش ویدئویی شناخت و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی در سطح سازمان

تهیه کننده : سحر نجفی | سه شنبه, 21 اسفند 97

مجموعه آموزش های کوتای ویدئویی - قسمت 1

سوالات متداول درباره ایجاد و عملیات حسابرسی داخلی موثر - بخش اول

تهیه کننده : دکتر حسین کثیری | دو شنبه, 20 اسفند 97

این پرسش و پاسخها تنها برای اطلاعات عمومی ارایه شده‌ است و قصد ندارد که یک تحلیل و یا مشاوره حقوقی باشد. شرکت‌ها باید به دنبال مشاوره حقوقی و مشاوران مناسب برای مشاوره در خصوص سوالات خاص مرتبط به شرایط منحصر به فرد خود باشند.

انتشار کتاب جدید موسسه حسابرسی هوشیار ممیز : مهارت های فرد محور

مترجم : ستار شکری | چهار شنبه, 1 اسفند 97

امروزه موسسات حسابرسی در سطوح ملی و بین المللی علاوه بر وظایف حرفه ای و عملیاتی خود، در پیشبرد امور اجتماعی نظیر تحقیقات اقتصادی و اجتماعی و انتشار کتب و مقالات مشارکت می کنند. واحد آموزش و تحقیقات موسسه حسابرسی هوشیار ممیز در بیش از یک دهه اخیر با انتشار کتب و مقالاتی سعی در ایفای مسئولیت های حرفه ای و اجتماعی خود کرده است و در این راه سعی نموده که تمرکز خود را بر موضوعاتی معطوف کند که به موجب قوانین و مقررات در حیطه وظایف تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری و حسابرسی نبوده و به این جهت کمبود منابع آموزشی در زمینه آن ها مشهود است. تا کنون موسسه اقدام به انتشار کتاب هایی در زمینه حسابرسی سیستم های اطلاعاتی، پیشگیری و کشف تقلب به کمک رایانه، حسابرسی و کنترل فناوری اطلاعات، کنترل های داخلی چارچوب یکپارچه، بانکداری متمرکز الکترونیک، فرهنگ تخصصی اصطلاحات IFRS، حسابداری صندوق های سرمایه گذاری و مقالاتی در زمینه نقش و مدیریت موسسات حسابرسی نموده است، که امیدواریم بخشی از کمبودهای موجود در زمینه منابع مورد نیاز حسابرسان، مدیران، سایر فعالان حرفه ای و تصمیم گیرندگان اقتصادی را تامین کرده باشد.

کتاب فرهنگ تخصصی اصطلاحات IFRS از مجموعه انتشارات موسسه منتشر شد

مترجمان : محسن عسگری – سحر نجفی اردبیلی | شنبه, 1 دي 97

پیاده سازی IFRS در هر کشوری دارای مزایا و معایبی است. اما با توجه به دیدگاه کلان می توان هدف پذیرش و به کارگیری IFRS را همگن سازی، شفافیت و پاسخگویی گزارشها دانست. با نگرش کلان اقتصادی و در نظر گرفتن کشورها به عنوان دهکدهای جهانی، سرمایه گذاران و تامين كنندگان مالی در سطح بین المللی برای تصمیمات خود به دنبال دریافت اطلاعاتی هستند که علاوه بر قابلیت مقایسه از شفافیت کافی نیز برخوردار باشد، این زبان مشترک و بین المللی برای گزارشگری مالی توسط IFRS فراهم می شود. در واقع هدف IFRS، تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی در قالب استانداردی بین المللی است که برای گزارشگری از طرف هیأت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB)، وضع شده است.

مؤسسات حسابرسی، نقش‏ آفرینان تازه وارد دنیای کسب‏ وکار

ترجمه و گردآوری : مؤسسه حسابرسی هوشیار ممیز(حسابداران رسمی) ، واحد آموزش علوم و تحقیقات | پنج شنبه, 1 مهر 95

بیش از یک دهه از آغاز فعالیت جامعه حسابداران رسمی ایران می‏ گذرد و در این مدت ده‏ ها مؤسسه حسابرسی با ابعاد مختلف کمی و کیفی در مواجهه با تنگناها و محدودیت‏ های متعدد فعالیت پر چالش خود را ادامه داده‏اند. اکثر این مؤسسات عمری حداکثر به درازای عمر جامعه حسابداران رسمی دارند همچنین به دلیل عدم حضور مؤسسات بین‏ المللی، کمبود ارتباطات و عدم برخورداری از تجارب چنین مؤسساتی، نیاز به منابع تئوریک در زمینه مدیریت موفقیت‏ آمیز مؤسسات حسابرسی در شرایط کنونی احساس می‏شود، منابعی که نشان دهد برای رشد درآمد، افزایش کیفیت، تداوم فعالیت دراز مدت، جذب، نگهداری و ارتقای استعدادها، دستیابی به اعتبارحرفه‏ای، استفاده از فن ‏آوری‏ های نوین، افزایش بهره ‏وری و غیره، چه باید کرد و چه نباید کرد؟ در دو، سه سال گذشته برای جستجو و یافتن پاسخ برخی از سؤالات فوق اقدام به ترجمه و درج منابعی در تارنمای مؤسسه نموده‏ایم. مجموعه حاضر گزیده برخی از منابعی است که در سال‏ های اخیر بر روی تارنمای مؤسسه منتشرگردیده که امید است گردآوری و ارائه مجموعه آنها در فضای کنونی که پس از رفع تحریم ‏های اقتصادی، بستر مناسب‏ تری برای فعالیت و توسعه مؤسسات حسابرسی فراهم کرده، مثمرثمر واقع گردد. نام مجموعه از روی مقاله‏ای به نام "مؤسسات حسابداری، اربابان تازه واردِ دنیای کسب ‏وکار" اقتباس گردیده است. لیکن ترجمه مقاله مذکور به علت دیدگاه انتقادی آن نسبت به موقعیت اقتدارگرایانه مؤسسات بزرگ بین‏ المللی که تشابهی با موقعیت کنونی مؤسسات حسابرسی فعال در ایران ندارد در مجموعه حاضر درج نگردیده است.

کنترل داخلی – چارچوب یکپارچه COSO

پدیدآورنده : کمیته سازمان های حامی کمیسیون تردوی (COSO) | مترجمین : دکتر حسین کثیری، سهیل محمدحسن زاده | پنج شنبه, 19 فروردين 95

COSO، چارچوب یکپارچه کنترل داخلی را با افتخار ارائه می‌کند و بر این باور است که این چارچوب، سازمان را قادر به توسعه و نگهداری کارآمد و مؤثر سیستم‌های کنترل داخلی می‌نماید که می‌توانند دستیابی به اهداف واحد تجاری و انطباق با تغییرات کسب و کار و محیط عملیاتی را تسهیل کنند. خواننده با تجربه، در این چارچوب مطالب مفید بسیاری خواهد یافت که در چارچوب نسخه اصلی بوده و اکنون نیز در این چارچوب موجود می‌باشند.

راهکار بانکداری متمرکز با محوریت ارزیابی امنیت و کنترل ها

پدیدآورنده : ام ریواتی. سریرام، پی. کی. رامانان، آر. چاندراسکهار | مترجم : شادی سکاکی | دو شنبه, 19 بهمن 94

مقدمه صنعت بانكداری مراحل مختلفی از"مكانيزاسيون" را طی کرده است. اين صنعت با ماشین پیشرفته ثبت دفتر کل (ALPM) آغاز شده و پس از آن تدریجاً با سناريوی اتوماسيون کامل شعب (TBA) پیشرفت نموده است. در اغلبِ بانك‌هايی كه در آنها راهكار بانكداری متمركز پياده‌سازی شده، منظور از برقراری محيط فن‌آوری اطلاعات همان اتوماسيون کامل شعب می باشد. در اين سناريو يك بخش برنامه‌ريزی كامپيوتری و سياست‌گذاری (CPPD) در دفتر مركزی وجود داشت. در برخی موارد تيم مشغول در بخش برنامه‌ريزی كامپيوتری و سياست‌گذاری، نرم‌افزار بانكداری داخلی را توليد نموده‌اند. در موارد ديگر اين نرم‌افزار، از يك فروشنده شخص ثالث خريداری شد. مجموعه برنامه‌های تحت سيستم اتوماسيون کامل شعب متشكل از گروهی برنامه است كه قادر به انجام عمليات بانكی مانند صندوق پس‌انداز، حساب جاری، كارت اعتباری، اضافه برداشت، سپرده ديداری (عندالمطالبه) و ساير عمليات معمول بانكی می باشد كه عموماً در شعب مختلف بانك‌ها انجام مي‌شوند. (بخشی از مقدمه پدیدآورنده)

مجموعه آموزش های کوتاه ویدئویی

قسمت اول : شناخت و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی در سطح سازمان